De folkekirkelige skoletjenester arbejder for at styrke det lokale samarbejde mellem kirken og skolen.
Skoletjenestens arbejdsgrundlag, udbuddet af materialer, projekter, events og kurser m.m. er defineret indenfor rammerne af skolens virksomhed, det lovmæssige grundlag for undervisningen og på skolens præmisser. Alle tilbud til skolerne er udarbejdet i henhold til den til enhver tid gældende lovgivning og i henhold til Undervisningsministeriets bekendtgørelser.
Alle tilbud fra Folkekirkens skoletjeneste er videns- og kulturformidlende og dermed ikke-forkyndende, og arbejdsfeltet er de fire kompetenceområder:
Livsfilosofi og etik
Bibelske fortællinger
Kristendom
Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Folkekirkens skoletjeneste har til formål at:
Skabe, udvikle og sikre kontakten mellem skole og folkekirke
Tilbyde skolerne deltagelse i fælles projekter, events og arrangementer samt tilbyde et bredt og varieret udbud af undervisningsmaterialer til brug i forbindelse med undervisningen på alle klassetrin i grundskolen
Udvikle og gennemføre faglige og tværfaglige projekter i samarbejde med skoler og kulturinstitutioner m.v.
Tilbyde faglig og pædagogisk relevante kurser for lærere/undervisere
Tilbyde konsulentbistand til lærere/undervisere indenfor det kristendomsfaglige undervisningsområde
Kort sagt:
Skoletjenesterne bidrager til styrke kristendomsfagets faglige profil ud fra en oplevelsesorienteret dimension, og medvirker således til at variere undervisningen til glæde og inspiration for både elever og lærere.
For klog til tro? - et initiativ fra Skoletjenesten
Konflikten mellem tro og viden kan fylde meget for børn og især unge. I disse dage oplever 500 nordjyske skoleelever, hvordan kristendommen og naturvidenskaben kan supplere hinanden og tilsammen kan give en rigere og mere nuanceret forståelse af temaer og problemstillinger. Hør Inge Dalum Falkesgaard fra Folkekirkens Skoletjeneste fortælle mere om projekt 'For klog til tro' og hør, hvad to elever fra Suldrup skole har fået ud af dagen i Folkekirkens Hus.